Julekalender 2021

Skrevet af Inklusio den

I Inklusios julekalender "Alletiders Tilgængelighed" deler vi ud af de ressourcer, som vi synes, er rigtigt gode at kende til, når man skal arbejde med tilgængelighed.

På den måde håber vi at gøre dit arbejde med tilgængelighed lettere – og at gøre verden til et mere tilgængeligt sted.

Følg Inklusio på LinkedIn, hvor julekalender-afsnittene er udgivet, og hvor vi løbende deler spændende indhold.

1. december: Tilgængelige billeder

Dagens ressource: Digitaliseringsstyrelsens vejledning til Tilgængelige billeder på nettet

Dette er en helt lavpraktisk guide til, hvordan du sikrer, at dine billeder har de rigtige tekstalternativer på dit websted, i dine dokumenter eller i din app.
Vidste du, at alt efter billedets funktion, skal tekstalternativet formuleres helt forskelligt?

2. december: Brugere og Brugsscenarier

Dagens Ressource: W3C's artikel "How People with disabilities use the web"

Hvem hjælper du egentlig, når du arbejder med webtilgængelighed? – rigtig mange!
Faktisk har omkring 20% af befolkningen en funktionsnedsættelse, som gør, at de møder ekstra forhindringer, når de bruger websider og apps.
Har du svært ved at forestille dig, hvem de er? Så har W3C (dvs. dem, der laver WCAG!), lavet dette overblik, der viser konkrete eksempler på, hvilke brugere du hjælper og i hvilke brugssituationer.

3. december: Netværk om Webtilgængelighed

Dagens ressource: Digitaliseringsstyrelsens Netværk om Webtilgængelighed

Kunne du godt bruge nogen at netværke med om webtilgænglighed? Så meld dig ind i Digitaliseringsstyrelsens Netværk om Webtilgængelighed, hvor du blandt andet kan stille spørgsmål og få svar :) Inklusio er også medlemmer!

4. december: Overskriftsniveauer

Dagens ressource: værktøjet "HeadingsMap"

Med det her lille værktøj, som du kan tilføje til din browser, kan du få et overblik over overskrifterne på din webside.\

HeadingsMap viser dig, hvad der er kodet som overskrifter på siden, og hvilke niveauer de har (hvor H1 er til de mest overordnede overskrifter, H2 er niveauet under osv.).

Den præsentation, du ser i HeadingsMap, svarer meget til det, som brugere uden syn får læst op, hvis de bruger deres skærmlæser til at vise et overblik over overskrifterne på siden. Og det er der mange, der vil gøre, ligesom seende brugere skimmer sider for at se, om indholdet er relevant for det, de søger.

  • Du kan bruge HeadingsMap til at tjekke:
    Om alle visuelle overskrifter også er kodet som overskrifter.
  • Om niveauerne for overskrifterne svarer til de visuelle niveauer (H1 størst, H2 lidt mindre osv.)
  • Om strukturen giver mening – er overskrifterne over- eller underordnet på en meningsfuld måde via overskriftsniveauerne, så fx afsnittet om ”Hamstere” er under afsnittet om ”Kæledyr” og ikke under afsnittet om ”Katte” ved en fejl.

De to første punkter her er krav i WCAG (under 1.3.1 Information og relationer).
Det sidste punkt giver bare rigtigt god mening ud fra en brugervenlighedsvinkel.

God fornøjelse med at inspicere overskrifterne på dit websted!

5. december: Kognitive funktionsnedsættelser

Dagens ressource: Ab11y's artikel "UX principles that include cognitive accessibility"

Kognitive funktionsnedsættelser er en forskelligartet kategori, som omfatter mange forskellige funktionsnedsættelser relateret til bl.a. indlæring, hukommelse, koncentration, kommunikation, læsning, skrivning og matematik.

Det er et område, som er relativt dårligt dækket af WCAG, fordi det er rigtigt svært at lave objektivt testbare krav for disse brugergrupper.

Det gør det dog ikke mindre vigtigt at have denne målgruppe i tankerne, når man udvikler websteder og apps, og i dagens ressource kan du få et bedre indblik i, hvad du kan gøre for at sikre inklusion af disse brugergrupper.

6. december: Tips til automatiske testværktøjer

Dagens ressource: Inklusios blogindlæg "6 step til at øge webtilgængeligheden med automatiske testværktøjer"

Har jeres organisation allerede investeret i et automatisk testværktøj fra f.eks. Siteimprove eller Monsido? Eller overvejer I at gøre det? Så er her 6 steps til hvordan I kommer godt i gang med at bruge værktøjerne smart og effektivt til at opnå bedre tilgængelighed.

Vidste du f.eks., at I kan inddele jeres indhold i grupper ud fra hvem der er ansvarlig for indholdet?
Navngiv f.eks. indholdsgrupperne, så det fremgår, hvilken afdeling eller person, der er ansvarlig for det konkrete indhold. På den måde sikrer du, at ingen mister overblikket over platformen eller glemmer, hvad de burde kigge på, når de logger ind.

7. december: Q&A om webtilgængelighed og lovkrav

Dagens ressource: Digitaliseringsstyrelsens "Spørgsmål og svar (Q&A)"

Synes du sommetider, at det er en jungle at finde rundt i, hvilke tilgængelighedskrav der er til jeres hjemmeside og mobilapplikationer? Hvordan opretter man en tilgængelighedserklæring, hvad bør der stå i den, og hvad er omfattet af loven? Og hvordan er det nu med video, tredjepartsindhold og PDF?

Pyha... Der er heldigvis hjælp at hente! Digitaliseringsstyrelsen har nemlig samlet en masse god info i deres Q&A, hvor du kan få et godt overblik over både ovenstående og mere til.

Hvis du synes, at det hele er en lidt stor mundfuld, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Inklusio for at høre, hvordan vi kan hjælpe.

8. december: Skriftlig kommunikation

Dagens ressource: W3C's artikel ”Writing for Web Accessibility"

Hvad er god skriftlig kommunikation, når det handler om webtilgængelighed?
Brug gerne lidt tid på at fundere over spørgsmålet 😊 for ofte taler vi om skriftlig kommunikation i sammenhænge, som ikke er direkte relateret til webtilgængelighed.

Måske vil du tænke, at god skriftlig kommunikation er skrevet i et klart og præcist sprog og inddelt i afsnit, som præsenteres i en logisk rækkefølge. At teksten er inddelt i overskrifter... – og det er alt sammen rigtigt! MEN 😉

På de fleste kommunikationsuddannelser lærer vi endnu ikke om ting, som er helt basale for at opnå øget webtilgængelighed. Hvordan skriver vi f.eks. meningsfulde link-henvisninger på internettet? Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi skriver alt-tekster til billeder? Hvordan skriver vi gode digitale instruktioner? Og hvordan laver vi gode undertekster til videoer?

Alt dette kan du finde svar på i W3C’s artikel ”Writing for Web Accessibility”, som handler om hvordan du skriver tilgængelige tekster.

9. december: Interaktive komponenter

Dagens ressource: Inklusios artikel "Her er de interaktive elementer, som skaber tilgængelighedsproblemer på dit websted"

Vil du gerne vide, hvor der sandsynligvis er tilgængelighedsfejl på jeres hjemmeside?
Så kan vi afsløre, at cookie-bannere, datovælgere og accordions er med på listen over interaktive komponenter, som ALTID gør vores tilgængelighedskonsulenter ekstra opmærksomme. Hvorfor? Fordi disse komponenter rigtig tit rummer tilgængelighedsfejl 😉

Heldigvis kan fejl udbedres! Så det handler om at finde komponenterne og teste dem, så de kan fikses 😊 tjek listen nedenfor – den giver et ret godt praj om, hvor der ekstra sandsynligt kan være tilgængelighedsfejl på jeres hjemmeside:

  • Accordions til at folde indhold ind/ud med
  • Bannere med ”slides” på forsider og sektionsforsider
  • Cookie-bannere
  • Datovælgere
  • Filtre på søgeresultater
  • Formularer
  • Indtastningsfelter, der kommer med en liste af valgmuligheder/resultater, når man taster i dem
  • Menuer, der folder underpunkter ud
  • Mobilmenuer

Er der ét af emnerne, du gerne vil vide mere om? Så skriv til os, så bliver det måske udgangspunktet for vores næste blogindlæg! 😊

10. December: Web Disability Simulator

Dagens Ressource: Chrome Extension: Web Disability Simulator

Nu har du chancen for at se, hvordan internettet ser ud for en person med farveblindhed, ordblindhed, nedsat koncentrationsevne – eller alle tre ting på én gang :)

Web Disability Simulator er en gratis Chrome Extension, som du let kan tilføje til din browser for at gå på opdagelse i, hvordan det er at bruge internettet, hvis man har forskellige former for funktionsnedsættelser.

Vi kan allerede nu afsløre, at du skal holde tungen lige i munden, hvis du for eksempel slår tunnelsyn og nedsat koncentrationsevne til samtidig! Nedsat motorik kan også være lidt af en udfordring.

Værktøjet kan selvfølgelig ikke vise, hvordan det er at leve med én af ovenstående funktionsnedsættelser i virkeligheden – så simpel er verden ikke! Men ved at prøve værktøjet kan man virkelig se, hvorfor det er utroligt vigtigt at arbejde for webtilgængelighed.

11. december: Nyhedsbrev om webtilgængelighed

Dagens Ressource: Digitaliseringsstyrelsens Nyhedsbrev om webtilgængelighed

Er din organisation omfattet af webtilgængelighedsloven? Og synes du somme tider, at det er en udfordring at følge med i, hvilke krav I skal leve op til?
Så er det rigtig godt at tilmelde sig Digitaliseringsstyrelsens nyhedsbrev om webtilgængelighed 😊 Her får du for eksempel:

• Info om, hvordan loven implementeres – og besked, når der er ændringer
• Vejledning om hvordan tilgængelighedserklæringen skal udfyldes
• Forklaring på hvilke krav der er til mobilapplikationer
• Info om monitorering af websteder og tilgængelighedsscore
• Tips til at skrive gode alt-tekster, med mere

Med andre ord: Du får rigtig vigtig viden om webtilgængelighed og lovgivningskrav. Tilmeld dig nyhedsbrevet om webtilgængelighed her.

12. december: Forstå funktionsnesættelser

Dagens ressource: Gov.uk's informationsside "Understanding disabilities and impairments: user profiles"

Pawel er 24 år, har Aspergers og ville ønske, at hjemmesider var lettere at overskue. Han bliver let distraheret af indhold, der bevæger sig på skærmen, såsom bannere og videoer. Og han ville ønske, at alle firmaer havde en skriftlig kontaktfunktion, så han ikke skal kontakte dem mundtligt.

Ron er 82 år, har nedsat syn og ville derfor ønske, at hjemmesider brugte klarere farver. Han har også svært ved at læse lange tekststykker og ville ønske, at han kunne kontakte alle virksomheder via telefon.

Hvad kan man gøre for at hjælpe brugere som Pawel og Ron? Det kan du se i dagens link, der giver konkrete eksempler på brugere, deres hjælpemidler, mål, drømme og frustrationer – og ikke mindst eksempler på, hvad man i de konkrete tilfælde kan gøre for at forbedre deres brugeroplevelse!

13. december: Accordions

Dagens ressource: Inklusios blogindlæg "Sådan sikrer du, at dine accordions er tilgængelige"

Hvordan sikrer du, at dine accordions er tilgængelige?
Accordions er en af de typer af interaktive komponenter, hvor vi ofte ser mange af de samme tilgængelighedsproblemer igen og igen på forskellige websteder. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du kan få styr på dine accordions 😊

I guiden får du blandt andet svar på:

  • Hvad er en accordion?
  • Hvilke tilgængelighedsproblemer findes typisk i accordions?
  • Hvordan tester du din accordion for tilgængelighed?

Svaret på spørgsmålene finder du i vores guide til tilgængelige accordions.

14. december: Netværk om webtilgængelighed

Dagens Ressource: Digitaliseringsstyrelsens online forum ”Digitalt netværk om webtilgængelighed (WCAG 2.1)"

Står du nogle gange med spørgsmål om webtilgængelighed, som du godt kunne bruge noget sparring på? Og vil du gerne lære af andres erfaringer med arbejdet med webtilgængelighed?

Så skulle du melde dig ind i Digitaliseringsstyrelsens online forum ”Digitalt netværk om webtilgængelighed (WCAG 2.1)”. Det er et klassisk online forum (tilsvarende en Facebook-/LinkedIn-gruppe), hvor der i skrivende stund er 470 medlemmer, som alle interesserer sig for webtilgængelighed.

Der er rigtig mange medlemmer, der kommer fra den offentlige sektor og har brug for sparring om, hvordan man i praksis lever op til webtilgængelighedslovens krav. Og som en bonus hænger ansatte i Digitaliseringsstyrelsen også ud derinde og svarer på et spørgsmål i ny og næ. Og så står der som regel en hel horde af tilgængelighedseksperter fra leverandørerne klar til at svare på spørgsmål inden for hvert deres ekspertise-område – inklusiv os fra Inklusio :)

Husk, at du både skal oprette en profil på digitaliser. dk OG tilmelde dig gruppen ”Digitalt netværk om webtilgængelighed (WCAG 2.1)” for at komme med ind, hvor det sker.
Det kan anbefales at slå e-mail-notifikationer til, så du fx hver dag får en opsamling på dagens indlæg og kommentarer, så du kan følge lidt med (og mængden af aktivitet er ganske overskuelig).

Opret en profil og meld dig ind i netværket her.

15. december: Tilgængelige navne

Dagens Ressource: Tobias Christian Jensens Siteimprove Tech Talk "Demystifying Accessible Names"

Hvad har billeder og afkrydsningsfelter i formularer til fælles? Begge skal have et ”tilgængeligt navn”!

For billeder kender du måske det tilgængelige navn som en alt-tekst eller alt-attribut. For afkrydsningsfelter som en etiket eller label.

Men begge dele kan også laves med WAI-ARIA, som er en slags tillæg til HTML-kode, der kan bruges til at sikre tilgængelighed, hvor det ikke kan laves direkte med HTML-koden.

Alt det med tilgængelige navne er lidt teknisk. Især fordi man kan komme til at overskrive et tilgængeligt navn med et andet. Vi ser af og til, at fx et link med linkteksten ”YouTube” får sat aria-label=”Klik her for at følge os” på sig – helt sikkert i den bedste mening, for at give skærmlæserbrugere noget mere kontekst for linket. Desværre, så overskriver aria-label linkteksten i en skærmlæser, så brugeren får ikke at vide, at linket har noget med YouTube at gøre, kun at det hedder ”Klik her for at følge os”.

Det er ikke fordi man skal kende alle reglerne for tilgængelige navne udenad. Og helt ærligt, så er det også så langhåret og svært at hitte rede i, at selv eksperterne kan blive helt gråhårede af at prøve at finde ud af, hvor det tilgængelige navn egentlig kommer fra eller hvorfor det mangler.

Men det er godt at have en grundlæggende forståelse for, hvad tilgængelige navne er, hvad de bliver brugt til og hvilke udfordringer, man kan løbe ind i, når man tilføjer tilgængelige navne til sit indhold eller får testet sit indhold for tilgængelighed og modtager en rapport om en fejl.

Og i virkeligheden er det også meget rart, at der faktisk er ét samlet begreb for, hvordan man gør både et billede og et formularfelt tilgængeligt.

Hvis du vil blive klogere på tilgængelige navne, kan du lære mere om dem fra Tobias Christian Jensen i Siteimprove Tech Talk: Demystifying accessible names, som er en fin og forståelig lille intro (på engelsk) til konceptet tilgængelige navne (accessible names) og de faldgruber, man skal kende til.
Videoen indeholder kodeeksempler, men de bliver forklaret godt, så man behøver ikke kunne læse kode for at kunne være med. Se videoen "Demystifying Accessible Names" på youtube.

16. december: WCAG-overblik (filtersøgning)

Dagens Ressource: W3C’s “How to Meet WCAG (Quick Reference)".

Er du somme tider i tvivl om, hvilke WCAG-succeskriterier du skal leve op til? Så er du ligesom de fleste andre 😉 og så vil du elske den her oversigt!

Det er en side, hvor du har mulighed for at filtrere WCAG-succeskriterier på fx tags som ”color” eller ”video”, og så viser den de succeskriterier, som er relevante for netop det, du gerne vil vide.. Smart, ikke?

Du kan også filtrere din søgning på WCAG-overholdelsesniveauer (fx level AA), teknikker (fx Failure Techniques) og teknologier (fx HTML, ARIA og PDF).

Prøv W3C’s “How to Meet WCAG (Quick Reference)".

17. december: Kodemæssig og visuel struktur

Dagens Ressource: Chrome extension: ARIA DevTools

Chrome extensions kan hjælpe dig til at opnå øget webtilgængelighed! For eksempel hjælper ”ARIA DevTools” dig til at få overblik over, om din websides kodemæssige struktur giver mening, og om den afspejler den visuelle struktur.

Det er essentielt for skærmlæserbrugere, at de ting, der bliver kommunikeret visuelt, også bliver kommunikeret via koden for websiden. For eksempel skal det, der ligner overskrifter, også være markeret som overskrifter i koden – og ting, der ligner knapper, skal være markeret som knapper.

Vi siger, at koden skal være semantisk eller at ting skal have en rolle, der fortæller, hvad de er.
Det her med, om ting er markeret rigtigt i koden, er ret abstrakt for de fleste, og medmindre man godt kan lide at inspicere HTML-kode, kan det også være ret svært at komme i gang med at få indblik i, om tingene er kodet rigtigt.

Heldigvis findes der værktøjer, der kan hjælpe med dette, og et af dem, som vi er kommet til at sætte rigtigt meget pris på, er ARIA DevTools, som er en lille Chrome extension. Den laver en alternativ visning af en webside, som visuelt viser hvilke semantiske elementer der er på siden, og hvordan de er struktureret i forhold til hinanden.

Så kan man hurtigt få et overblik over, om den kodemæssige struktur giver mening på siden, og om den afspejler den visuelle struktur.

Det er en meget sjov lille øvelse, og den kan både hjælpe med at forbedre webtilgængeligheden helt konkret på enkelte sider og give en bedre indsigt i, hvad semantisk kodning vil sige.

Download ARIA DevTools som Chrome extension

18. december: Fordele ved at inkludere

Dagens ressourcer: Accentures rapport “Getting to Equal: The Disability Inclusion Advantage” og Ted Kennedy, Jr.’s artikel ”It's Time to Include Disability in All Corporate Diversity Requirements”

Der er store fordele at høste for virksomheder, der skaber gode forhold for personer med funktionsnedsættelser. For eksempel:

  • Højere markedsandele
  • Styrket innovation
  • Bedre omdømme
  • Økonomiske fordele

Hvordan kan dét være?

Højere markedsandele: Personer med funktionsnedsættelser er en stor og meget loyal målgruppe.

Styrket innovation: Når man laver produkter til folk med funktionsnedsættelser, får det én til at tænke i nye baner. At ansætte folk med funktionsnedsættelser giver en ekstra fordel, da de er vant til at tænke løsningsorienteret i hverdagen.

Bedre omdømme: At skabe bedre forhold for folk med funktionsnedsættelser er et plus i forbrugernes øjne og appellerer til den yngre generation af medarbejdere.

Og kan det måles på bundlinjen? Ja!
Accenture-rapporten "Getting to Equal: The Disability Inclusion Advantage" beskriver en undersøgelse, hvor virksomheder, som skabte inkluderende forhold for folk med funktionsnedsættelser, over en 4-årig periode skabte 28% højere omsætning, dobbelt så høj nettoindkomst og 30% højere økonomisk overskudsgrad end de tilsvarende virksomheder, som ikke lavede inkluderende tiltag. Det samlede afkast til aktionærerne var også højere.

19. december: Visuel WCAG-introduktion

Dagens ressource: Access Guide (baseret på WCAG 2.1)

Hvis du er visuelt orienteret og derfor får tics af WCAG, som jo blot er tekst med mere tekst på, så prøv at gå på opdagelse i Access Guide 😊

Det en overskuelig guide til digital tilgængelighed med forklarende billeder og afsnit såsom ”Why is this important” og ”How to implement this”.

Access Guide er mere visuel end de fleste andre tilgængelighedsressourcer, og med tags, så du kan filtrere på f.eks. fagområder (design, code), brugergrupper (cognitive, visual, physical m.m.), WCAG-overholdelsesniveau (A, AA, AAA) osv.

20. december: Supplementer til farve-kommunikation

Dagens Ressource: Inklusios blogindlæg "Digital tilgængelighed 101: Find ud af, hvorfor farver ikke er det bedste kommunikationsmiddel på hjemmesider"

Hvorfor er farver ikke det bedste kommunikationsmiddel på hjemmesider?

Farver bliver ofte brugt som kommunikationsmiddel. I trafikken viser stoplys f.eks., om vi skal stå, vente eller gå. Kommunikation ved hjælp af farver bruges også på internettet, hvor fx farven rød ofte bliver brugt til at kommunikere, at noget er forkert, eller signalerer en advarsel.

Det er således helt almindeligt, at vi formidler information via farver, men det kan godt skabe nogle tilgængelighedsproblemer for personer med farveblindhed eller nedsat syn, eftersom farverne i mange tilfælde ikke giver dem de nødvendige informationer. Hvis du f.eks. har et søjlediagram med røde og grønne søjler, hvordan skal folk så forstå diagrammet, hvis de ikke kan skelne rød fra grøn? (et lille tip: giv søjlerne et mønster 😊 )

I WCAG 2.1 lyder reglen derfor, at man ikke må formidle information udelukkende via farve. Men hvordan tackler du helt konkret dét, når det f.eks. omhandler links, formularer, kort og grafer? Få svaret i vores blogindlæg om farve-kommunikation.

21. december: Udfyldelse af tilgængelighedserklæring

Dagens ressource: Digitaliseringsstyrelsens vejledning ”Udfyldelse af tilgængelighedserklæring”

Er din organisation er omfattet af webtilgængelighedsloven? Så kunne du – eller en af dine kollegaer? – garanteret godt bruge den her vejledning til, hvordan jeres tilgængelighedserklæring skal udfyldes!

Vejledningen er for både websteder og mobilapplikationer, og den forklarer step-for-step, hvilke informationer det er vigtigt at få med i tilgængelighedserklæringen – endda med små tjeklister :)

Så næste gang I er i tvivl om, hvilke indholdstyper der skal med i tilgængelighedserklæringen, hvad ’uforholdsmæssig stor byrde’ egentlig betyder og hvor I skal anføre ’tilgængelige alternativer’... Ja, så kan I finde svar i Digitaliseringsstyrelsens vejledning ”Udfyldelse af tilgængelighedserklæring”.

22. december: Tilgængelighed og Brugervenlighed

Dagens ressource: Jakob Nielsens artikel "10 Usability Heuristics for User Interface Design"

Et websted kan godt være teknisk set tilgængeligt og stadig helt umuligt at bruge for personer med funktionsnedsættelser. Og for alle andre, for den sags skyld.

Vi siger tit, når vi introducerer folk til tilgængelighed, at inklusivt design har to ben at stå på: tilgængelighed OG brugervenlighed (”usability” på internationalsk).

Der er et vist overlap mellem god tilgængelighed og god brugervenlighed, og et fokus på det ene vil også med stor sandsynlighed smitte positivt af på det andet – især hvor det drejer sig om ting, som i virkeligheden burde være ”common sense” i forhold til at indtænke brugernes behov i sin løsning.
Der er dog ingen garanti for, at en brugervenlig løsning også er tilgængelig eller vice versa.

Men hvad skal du så gøre for at sikre, at din løsning både er tilgængelig og brugervenlig?

Jakob Nielsens 10 usability-heuristikker er en slags checkliste, som du kan bruge til at gennemgå dit websted for at se, om det lever op til de grundlæggende tommelfingerregler for, hvordan man sikrer god brugervenlighed.

Vi synes faktisk næsten, at de burde udleveres som et tillæg til WCAG, da begge ting er essentielle for at sikre, at din løsning kan bruges af alle brugere.

23. december: Kontrast mellem tekst og baggrund

Dagens ressource: Inklusios blogindlæg "Digital Tilgængelighed 101: Lever dine tekster op til kravet om kontrast?"

Lever dine tekster op til kravet om kontrast?
Kontrast er et vigtigt led i at gøre din hjemmeside eller applikation tilgængelig, så folk med nedsat syn og/eller farveblindhed kan læse dit indhold.

Derfor sætter WCAG krav om tilstrækkelig kontrast for al betydningsfuld tekst – og billeder af tekst – på din digitale løsning. Det gælder f.eks. brødtekst, tekst på knapper osv.

Så her er de 2 hurtige huskeregler om kontrastforhold:

  • Tekst, som er under 18 punkt, skal have et kontrastforhold på minimum 4,5:1 eller højere
  • Tekst, som er større end 18 punkt eller 14 punkt fed, skal have en kontrast på minimum 3:1 eller højere

Dog er logoer og dekorativ tekst (dvs. tekst, som ikke er betydningsbærende) undtaget fra disse regler.

Men hvordan tjekker du så, om dine tekster har tilstrækkelige kontrastforhold? Det findes der værktøjer til! Og vi kommer med eksempler på værktøjer, som du kan bruge, i vores blogindlæg om kontrastforhold for tekst: "Digital Tilgængelighed 101: Lever dine tekster op til kravet om kontrast?"

24. december: Ældre brugere

Dagens ressource: W3C's artikel “Older Users and Web Accessibility: Meeting the Needs of Ageing Web Users”

Fjrer du jul med ét eller flere ældre familiemedlemmer? 🎄
Så har de måske et ønske, som kan blive vores fælles nytårsforsæt 😊 nemlig at det bliver lettere for ældre at få adgang til samfundet:

Mange ældre bliver let afskåret fra de vigtige sociale interaktioner og samfundsdebatter, som i dag foregår online. Mails, sociale medier, online-indkøb, beskeder fra det offentlige, med meget mere. Og så betyder de sociale interaktioner i julen ekstra meget 🎄

Heldigvis kan vi med webtilgængelighed give de ældre bedre adgang til samfundets online interaktioner, så de får en lettere hverdag hele året. Det er en løbende proces, og løsningen består i høj grad af de samme tiltag, som også virker, når man laver løsninger til folk med funktionsnedsættelser generelt. Der er nemlig mange overlappende behov:

For eksempel ændres ens farveopfattelse med alderen, og øjnenes kontrastfølsomhed bliver dårligere, hvilket øger behovet for, at vi bruger kontrastfarver i vores kommunikation.

De fleste ældre mennesker hører heller ikke så godt som i deres yngre dage og har ikke den samme bevægelighed i fingrene, som gør at de kan ramme små punkter med mus eller touch. Hertil har mange dårligere korttidshukommelse og svært ved at undertrykke distraktioner fra fx reklamer, der bevæger sig.

Det kan du læse mere om i W3C’s (det er dem, der også laver WCAG!) artikel: “Older Users and Web Accessibility: Meeting the Needs of Ageing Web Users”

Der er samtidig sidegevinster ved at sikre tilgængeligheden for ældre brugere. Det er en stor og voksende målgruppe, og dem, der går på pension i dag, er allerede meget digitale. De ældre har også flere penge mellem hænderne end tidligere – hvilket jo er relevant, hvis man fx er en webshop 🎁

Og så bliver vi alle sammen selv ældre engang og får også behov for tilgængelige websteder, så en indsats for webtilgængelighed i dag er også en håndsrækning til dit eget fremtidige jeg! 😊

Rigtig glædelig jul, og nyd hinanden på tværs af generationer 🎄 ❤️ 🎄

Følg Inklusio på LinkedIn for løbende at få gode tips som i denne julekalender!